• [ś] [ź] [ć] [dź]

        • Ćwiczenia przygotowawcze do prawidłowej realizacji głosek: ś, ź, ć, dź:

          – Robimy z języka „koci grzbiet”, „zjeżdżalnię” lub „garb wielbłąda”

          – czubek języka opieramy o dolne zęby, grzbiet języka unosimy do podniebienia;

          – Rysujemy na języku wzorki lub drapiemy język

          – czubek języka opieramy o dolne zęby, grzbiet języka unosimy do podniebienia, zamykając i otwierając buzię; górnymi zębami wodzimy od czubka języka w stronę tylnej jego części;

          – „Języczek – naleśniczek” – czubkiem języka oblizujemy dolne dziąsła, próbując go jakby podwinąć (ruch języka do dołu;

          – Robimy z języka „igiełkę” i „placek” – język wąski, zaostrzony, potem szeroki, płaski;

          – Zabawa w chowanego – języczek próbuje się schować – język znajduje się na dnie jamy ustnej, wykonujemy ruchy poziome od dolnych zębów do tyłu i z powrotem; zwracamy uwagę  na to, aby czubek języka nie unosił się do góry;

          – Kot oblizuje się – dokładne oblizywanie warg przy szeroko otwartej buzi, język porusza się powoli, w określonym kierunku;

          – „Landrynki” – unosimy grzbiet języka do podniebienia w taki sposób, aby czubek języka nie kontaktował się z dolnymi zębami; dotykamy grzbietem języka do podniebienia i opuszczamy język kilkakrotnie;

          – naśladujemy odgłosy stukania końskich kopyt – „przyklejanie” języka do podniebienia i głośne „odklejanie go”.

          – „Rybka w wodzie” – zęby złączone, kąciki warg zaciśnięte, na przemian zamykamy i rozchylamy wargi;

          – „Uśmiechnięty Jaś” – wargi rozciągamy na boki;

          – „Smutny Jaś” – wargi wyginamy w podkówki;

          – Naśladowanie odgłosu karetki na sygnale

          – wymawiamy bardzo dokładnie na przemian samogłoski: e-o; 

          – Naśladowanie odgłosów parskania konika

          – energiczne wypuszczanie powietrza  przez luźna, wysunięte do przodu wargi

           

          WYMOWA Ś, Ź, Ć, DŹ:

          [Ś] W SYLABACH:

           

           

           

          ĆWICZENIA - SZEREG CISZĄCY:

          logopedyczna-karta-pracy-1-szereg-ciszacy-(2).pdf

          ogopedyczna-karta-pracy-2-szereg-ciszacy-(2).pdf

          logopedyczna-karta-pracy-3-szereg-ciszacy-(2).pdf

          karta-pracy-maly-projektant-szereg-ciszacy.pdf

           

           

           

          WAŻNE ! - SZCZEGÓLNIE W PRZYPADKU SEPLENIENIA MIĘDZYZĘBOWEGO (język przy wymowie głosek wszystkich szeregów - nieprawidłowo znajduje się pomiędzy zębami):

          Dojrzały sposób połykania - powinien nastąpić do ukończenia 3 roku życia 

           Przy prawidłowym połykaniu, płyny nie wyciekają z jamy ustnej, język znajduje się na podniebieniu, a wargi nie powinny mocno zaciskać się (w momencie połykania). Nieprawidłowe połykanie prowadzi do powstawania lub pogłębiania wad zgryzu. Wady zgryzu z kolei związane są z powstawaniem różnorodnych wad wymowy np. wymowy międzyzębowej. Długotrwałe ssanie smoczka przez dziecko powoduje również brak pionizacji języka – potrzeby do realizacji niektórych głosek.

          Ćwiczenia prawidłowego połykania:

          1. Dotykamy palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je zaczarowanym miejscem w którym język powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.
          2. Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, cukierków
          3. Pozycja wertykalno-horyzontalna (zwana KOBRĄ) to pozycja, w której czubek języka znajduje się w miejscu pomiędzy wałkiem dziąsłowym a górnymi siekaczami tuż przy podniebieniu twardym, a boki języka przyklejone są do zębów trzonowych. Jednocześnie język jest szeroki, nie napięty i swobodnie utrzymuje się przy podniebieniu.

           

          Zachęcam do zobaczenia filmiku tam pozycja wertykalno-horyzontalna:

          https://www.youtube.com/watch?v=U5efQdIPvMg