[ś] [ź] [ć] [dź]
Ćwiczenia przygotowawcze do prawidłowej realizacji głosek: ś, ź, ć, dź:
– Robimy z języka „koci grzbiet”, „zjeżdżalnię” lub „garb wielbłąda”
– czubek języka opieramy o dolne zęby, grzbiet języka unosimy do podniebienia;
– Rysujemy na języku wzorki lub drapiemy język
– czubek języka opieramy o dolne zęby, grzbiet języka unosimy do podniebienia, zamykając i otwierając buzię; górnymi zębami wodzimy od czubka języka w stronę tylnej jego części;
– „Języczek – naleśniczek” – czubkiem języka oblizujemy dolne dziąsła, próbując go jakby podwinąć (ruch języka do dołu;
– Robimy z języka „igiełkę” i „placek” – język wąski, zaostrzony, potem szeroki, płaski;
– Zabawa w chowanego – języczek próbuje się schować – język znajduje się na dnie jamy ustnej, wykonujemy ruchy poziome od dolnych zębów do tyłu i z powrotem; zwracamy uwagę na to, aby czubek języka nie unosił się do góry;
– Kot oblizuje się – dokładne oblizywanie warg przy szeroko otwartej buzi, język porusza się powoli, w określonym kierunku;
– „Landrynki” – unosimy grzbiet języka do podniebienia w taki sposób, aby czubek języka nie kontaktował się z dolnymi zębami; dotykamy grzbietem języka do podniebienia i opuszczamy język kilkakrotnie;
– naśladujemy odgłosy stukania końskich kopyt – „przyklejanie” języka do podniebienia i głośne „odklejanie go”.
– „Rybka w wodzie” – zęby złączone, kąciki warg zaciśnięte, na przemian zamykamy i rozchylamy wargi;
– „Uśmiechnięty Jaś” – wargi rozciągamy na boki;
– „Smutny Jaś” – wargi wyginamy w podkówki;
– Naśladowanie odgłosu karetki na sygnale
– wymawiamy bardzo dokładnie na przemian samogłoski: e-o;
– Naśladowanie odgłosów parskania konika
– energiczne wypuszczanie powietrza przez luźna, wysunięte do przodu wargi
WYMOWA Ś, Ź, Ć, DŹ:
[Ś] W SYLABACH:
ĆWICZENIA - SZEREG CISZĄCY:
logopedyczna-karta-pracy-1-szereg-ciszacy-(2).pdf
ogopedyczna-karta-pracy-2-szereg-ciszacy-(2).pdf
logopedyczna-karta-pracy-3-szereg-ciszacy-(2).pdf
karta-pracy-maly-projektant-szereg-ciszacy.pdf
WAŻNE ! - SZCZEGÓLNIE W PRZYPADKU SEPLENIENIA MIĘDZYZĘBOWEGO (język przy wymowie głosek wszystkich szeregów - nieprawidłowo znajduje się pomiędzy zębami):
Dojrzały sposób połykania - powinien nastąpić do ukończenia 3 roku życia
Przy prawidłowym połykaniu, płyny nie wyciekają z jamy ustnej, język znajduje się na podniebieniu, a wargi nie powinny mocno zaciskać się (w momencie połykania). Nieprawidłowe połykanie prowadzi do powstawania lub pogłębiania wad zgryzu. Wady zgryzu z kolei związane są z powstawaniem różnorodnych wad wymowy np. wymowy międzyzębowej. Długotrwałe ssanie smoczka przez dziecko powoduje również brak pionizacji języka – potrzeby do realizacji niektórych głosek.
Ćwiczenia prawidłowego połykania:
- Dotykamy palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je zaczarowanym miejscem w którym język powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.
- Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, cukierków
- Pozycja wertykalno-horyzontalna (zwana KOBRĄ) to pozycja, w której czubek języka znajduje się w miejscu pomiędzy wałkiem dziąsłowym a górnymi siekaczami tuż przy podniebieniu twardym, a boki języka przyklejone są do zębów trzonowych. Jednocześnie język jest szeroki, nie napięty i swobodnie utrzymuje się przy podniebieniu.
Zachęcam do zobaczenia filmiku tam pozycja wertykalno-horyzontalna:
https://www.youtube.com/watch?v=U5efQdIPvMg