Biedronki
Zamierzenia
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA M-C czerwiec
W GRUPIE BIEDRONKI
Czerwiec / Tydzień 1
02.06- 06.06.2025r.
Krąg tematyczny: Prawa wszystkich dzieci
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
• wdrażanie do wykonywania ćwiczeń zgodnie z pokazanym sposobem lub instrukcją słowną
• wdrażanie do samokontroli wykonywania ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem
• wdrażanie do przestrzegania zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo oraz zgodnego współdziałania podczas zabaw ruchowych
• doskonalenie prawidłowego i bezpiecznego posługiwania się narzędziami i przyborami plastycznymi, regulowania siły nacisku dłoni
OBSZAR EMOCJONALNY
• doskonalenie samopoznania, dostrzegania odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
• doskonalenie umiejętności werbalizowania myśli i oczekiwań, stanów emocjonalnych
• kształtowanie niezależności emocjonalnej, naśladowania pozytywnych wzorców zachowań, nieulegania naciskom oraz negatywnym wzorcom
• doskonalenie umiejętności odróżniania emocji, nazywania ich i rozumienia, że każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania
OBSZAR SPOŁECZNY
• kształtowanie postawy empatii oraz chęci udzielenia wsparcia osobom tego potrzebującym
• wdrażanie do przestrzegania zasad i norm w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
• wdrażanie do okazywania szacunku i życzliwości wobec osób w najbliższym otoczeniu
• kształtowanie postawy akceptacji i tolerancji wobec różnorodności kultury i języka w obrębie społeczności, w której dziecko funkcjonuje
OBSZAR POZNAWCZY
• doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych przez postać emocji
• doskonalenie umiejętności układania zdań poprawnych logicznie i gramatycznie
• wdrażanie do aktywnego uczestniczenia w zabawach utrwalających znajomość liter
• wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami – litera „h”, „H”
• doskonalenie umiejętności czytania (proste wyrazy z poznanych liter)
• doskonalenie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji
• doskonalenie umiejętności rozumienia czytanego tekstu
• kształtowanie umiejętności tworzenia wyrazów z rozsypanek wyrazowych i wykorzystywania podpisów do wykonywania plakatów, opisywania kolekcji itp.
• doskonalenie orientacji w schemacie ciała i umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby
• doskonalenie umiejętności orientacji na kartce lub innej płaszczyźnie
• wdrażanie do poszukiwania informacji na dany temat w dostępnych źródłach wiedzy: albumach, atlasach, książkach, internecie
Czerwie/Tydzień2 09.06.2025r. - 13.06.2025r.
Krąg tematyczny: Egzotyczne podróże
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
• kształtowanie samokontroli wykonywania ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem
• wdrażanie do wykorzystywania zgromadzonego w sali różnorodnego materiału do samodzielnego działania, tworzenia według swoich pomysłów, z własnej inicjatywy
• zwiększanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez zróżnicowane aktywności: plastyczne, konstrukcyjne, kulinarne
OBSZAR EMOCJONALNY
• kształtowanie umiejętności zachowania się adekwatnego do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami, rozumienia, że należy liczyć się z ich uczuciami i potrzebami
• kształtowanie umiejętności wyrażania współczucia i zrozumienia dla problemów innych osób poprzez okazywanie zainteresowania, podjęcie rozmowy czy pomocy
• kształtowanie świadomości, że wszyscy ludzie odczuwają podobne emocje
OBSZAR SPOŁECZNY
• wdrażanie do uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
• wdrażanie do przestrzegania zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
• kształtowanie postawy tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi
• wdrażanie do pracy zespołowej
OBSZAR POZNAWCZY
• poszerzanie wiedzy na temat różnic i podobieństw między ludźmi
• poszerzanie wiedzy o zwierzętach żyjących w najbliższym i dalszym otoczeniu
• rozwijanie umiejętności czytania, w tym czytania ze zrozumieniem
• rozwijanie kreatywności i wyobraźni plastycznej
• doskonalenie umiejętności planowania pracy
• doskonalenie umiejętności dostrzegania i odtwarzania regularności rytmicznych
• kształtowanie umiejętności dostrzegania znaczenia miar w życiu człowieka
• kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10 lub większym
• kształtowanie umiejętności posługiwania się symbolami matematycznymi
Czerwiec/ Tydzień 3 16.06- 20.06.2025r.
Krąg tematyczny: Letni obserwator przyrody
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
• doskonalenie sprawności ciała i koordynacji
• wdrażanie do uczestniczenia w zajęciach i zabawach ruchowych, w tym w zabawach z przyborami, z muzyką, naśladowczych
• doskonalenie umiejętności konstruowania, majsterkowania, budowania
OBSZAR EMOCJONALNY
• kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami
• doskonalenie umiejętności rozpoznawania uczuć i stanów emocjonalnych własnych oraz osób z otoczenia
• kształtowanie postawy szacunku i troski wobec środowiska przyrodniczego
OBSZAR SPOŁECZNY
• kształtowanie umiejętności obdarzania uwagą osoby dorosłej, wykonywania poleceń, współpracy z dziećmi w czasie zajęć grupowych
• kształtowanie potrzeby zachowań proekologicznych podczas pobytu w lesie, na wycieczce górskiej, na łące
OBSZAR POZNAWCZY
• rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, pogłębianie wiedzy przyrodniczej poprzez obserwację, eksperymenty, doświadczenia, rozmowy, właściwe wnioskowanie
• kształtowanie rozumienia nowych pojęć poprzez obserwacje poczynione w czasie doświadczeń
• doskonalenie i rozwijanie pamięci sekwencyjnej, pamięci i koncentracji słuchowej
• zintensyfikowanie przygotowań do podjęcia nauki czytania i pisania poprzez wielość ćwiczeń słuchowych i słuchowo-wzrokowych
• wykorzystywanie umiejętności matematycznych w czasie zabaw i w życiu codziennym
• kształtowanie umiejętności wypowiadania się swobodnego oraz na ściśle określony temat
Czerwiec / Tydzień 4 23.06- 27.06.2025r.
Krąg tematyczny: Radosne wakacje
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
• wdrażanie do systematycznego podejmowania aktywności ruchowej
• doskonalenie umiejętności posługiwania się narzędziem pisarskim z użyciem prawidłowego chwytu
• wdrażanie do podejmowania zabaw konstrukcyjnych
OBSZAR EMOCJONALNY
• wdrażanie do podejmowania działań na rzecz budowania pozytywnej atmosfery w grupie
• doskonalenie umiejętności podejmowania wysiłku intelektualnego w sytuacji napięć
• kształtowanie umiejętności poszukiwania pomocy w sytuacji trudnej, w tym w sytuacji trudnej emocjonalnie
OBSZAR SPOŁECZNY
• kształtowanie poczucia przynależności do określonej grupy społecznej, w tym do grupy przedszkolnej
• zaznajomienie z zasadami bezpieczeństwa podczas wakacyjnego odpoczynku
• doskonalenie umiejętności współpracy
OBSZAR POZNAWCZY
• doskonalenie umiejętności czytania sylab, wyrazów, zdań zbudowanych z poznanych liter
• doskonalenie umiejętności tworzenia spójnej wypowiedzi, swobodnego wypowiadania się, dzielenia się swoimi doświadczeniami
• doskonalenie umiejętności tworzenia prac plastyczno-technicznych według instrukcji słownych
• doskonalenie umiejętności uważnego słuchania czytanego tekstu, opowiadania wysłuchanej historii, odpowiadania na pytania do tekstu literackiego
• doskonalenie umiejętności stosowania liczebników głównych i porządkowych
• doskonalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów
KOMPETENCJE KLUCZOWE: 1., 3., 5.