Pszczółki
Zamierzenia programowe
CZERWIEC 2025
1. Krąg tematyczny - Prawa dziecka
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
• systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych/fizycznych
• wykonywanie ćwiczeń zgodnie z instrukcją słowną lub ruchową
• kształtowanie umiejętności samokontroli wykonywania ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem
• kształtowanie sprawności całego ciała podczas składania papieru, zaginania, tworzenia modeli, składania techniką origami
• doskonalenie małej motoryki oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw manipulacyjnych, prac plastycznych i konstrukcyjnych
OBSZAR EMOCJONALNY
• poznawanie siebie, dostrzeganie odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
• kształtowanie własnej niezależności emocjonalnej, nieuleganie naciskom oraz negatywnym wzorcom zachowania
• odróżnianie emocji, nazywanie ich i rozumienie, że każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania
• zachowanie adekwatne do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami
• wyrażanie współczucia i zrozumienia dla problemów innych osób poprzez okazywanie zainteresowania, podjęcie rozmowy czy pomocy
OBSZAR SPOŁECZNY
• chęć udzielenia wsparcia osobom słabszym i potrzebującym pomocy; odczuwanie satysfakcji z faktu dzielenia się lub obdarowywania innych
• krytyka wobec przejawów nierównego traktowania, wyszydzania czy szykanowania
• dostrzeganie potrzeb osób w najbliższym otoczeniu i umiejętne wspieranie ich, włączanie do zabaw lub działań adekwatnie do możliwości oraz sprawności
• rozumienie, że rodziny, w których wychowują się dzieci, mogą mieć odmienne zwyczaje, tradycje i status materialny
• coraz większa świadomość własnych praw oraz praw innych, np. prawo do wyboru zabawki, zabawy, wyboru towarzysza, niewiedzy, szacunku, radości, poszanowania własności, odczuwania emocji, tajemnicy, wyrażania własnych myśli, bycia wysłuchanym
OBSZAR POZNAWCZY
• ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk poprzez różnorodne formy ekspresji
• doskonalenie umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi słownych poprawnych pod względem logicznym i gramatycznym
• uczestnictwo w zabawach dydaktycznych i grach utrwalających znajomość liter – litera „h”, „H”
• wzbogacanie umiejętności opisywania obrazków z dostrzeganiem przedmiotów, cech, czynności, emocji
• podejmowanie prób przygotowania prostych prezentacji, np. własnej kolekcji, pasji
• dostrzeganie różnych kryteriów klasyfikacyjnych dla tego samego zbioru przedmiotów
• rozumienie efektu przesunięcia i obrotu drugiej osoby w przestrzeni (odwrotność strony lewej i prawej u osoby stojącej naprzeciwko)
• szukanie informacji na dany temat w dostępnych źródłach
2. Krąg tematyczny - W podróż wyruszamy
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
• systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych
• wykonywanie ćwiczeń zgodnie z pokazem lub instrukcją słowną
• właściwe korzystanie z przyborów i sprzętów do ćwiczeń
• tworzenie zespołowych, wieloetapowych konstrukcji: planowanie, gromadzenie materiałów, ustalanie sposobu ekspozycji
• wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową: plastyczne, konstrukcyjne, kulinarne
OBSZAR EMOCJONALNY
• zachowanie adekwatne do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami
• przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
• uważne słuchanie i analizowanie wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
OBSZAR SPOŁECZNY
• wykazywanie tolerancji oraz życzliwej postawy wobec ludzi w bliższym i dalszym środowisku
• wykazywanie tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi
• dostrzeganie znaczenia uniwersalnych wartości ważnych w odniesieniu do siebie i innych, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność do poświęceń
OBSZAR POZNAWCZY
• wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną oraz z wykorzystaniem pozawerbalnych form komunikacji
• otwartość i gotowość do porozumienia się z innymi z wykorzystaniem różnych form komunikacji rozbudzanie ciekawości świata
• aktywna postawa podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
• wykazywanie motywacji i zainteresowanie czytaniem oraz poznawaniem liter
• dostrzeganie i odtwarzanie regularności rytmicznych
• porównywanie objętości na „oko”, posługiwanie się zwrotami: „więcej”, „mniej”, „tyle samo”
• poznawanie świata z wykorzystaniem wielu zmysłów
3. Krąg tematyczny - Tajemnice przyrody
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
• właściwie dobieranie ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych
• systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
• tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania
• dbanie o własną sprawność fizyczną przez rozwijanie różnorodnych umiejętności i predyspozycji motorycznych
OBSZAR EMOCJONALNY
• próby pogodzenia się z porażką
• reagowanie na zagrożenie lub krzywdę zwierząt
• umiejętność nazywania i przeżywania zjawisk przyrodniczych
• zaangażowanie w problemy ekologiczne
OBSZAR SPOŁECZNY
• umiejętność pełnienia wyznaczonych ról w pracy zespołowej i zabawie
• ocenianie zachowania swojego i innych w kontekście przyjętych norm
• przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji podczas gier, quizów, konkursów, zawodów sportowych, olimpiad
• obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela, słuchanie ze zrozumieniem innych osób w celu odczytania, jakie mają intencje
OBSZAR POZNAWCZY
• dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów, określanie zmian odwracalnych, częściowo odwracalnych i nieodwracalnych
• dążenie do udzielania trafnych, przemyślanych i czytelnych odpowiedzi oraz do zrozumiałego przekazywania informacji
• rysowanie na różnorodnych powierzchniach
• dostrzeganie różnych kryteriów klasyfikacyjnych dla tego samego zbioru przedmiotów i doskonalenie klasyfikowania z wykorzystaniem obrazków i kart pracy
• prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
• doskonalenie w zakresie orientacji w przestrzeni z własnego i czyjegoś punktu widzenia
• ustalanie równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania
• porównywanie liczebności zbiorów z określaniem, o ile jest mniej lub więcej elementów
• dostrzeganie pozytywnego wpływu niektórych zwierząt na środowisko
• dostrzeganie zagrożenia dla przyrody wynikającego ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka
• poznawanie sposobów niwelowania niekorzystnych zmian oraz wpływów na przyrodę przez działania proekologiczne i systemy ochrony przyrody
4. Krąg tematyczny - Wakacje tuż-tuż
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
• usprawnianie narządów artykulacyjnych jako przygotowanie do nauki czytania
• udział w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych, konstrukcyjnych
• doskonalenie odpowiednich chwytów dłoni podczas rysowania i kreślenia znaków
OBSZAR EMOCJONALNY
• przedstawianie emocji i uczuć przy użyciu charakterystycznych dla dzieci form wyrazu
• kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i poszukiwania wsparcia w otoczeniu
• dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
OBSZAR SPOŁECZNY
• współdziałanie z dziećmi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
• przestrzeganie ustalonych zasad zabawy
• obdarzanie uwagą innych – dzieci i dorosłych
• korzystanie z komunikatów werbalnych i niewerbalnych jako środków przekazu
OBSZAR POZNAWCZY
• rozpoznawanie i klasyfikowanie środków transportu
• zapoznanie z częstymi kierunkami wakacyjnych wyjazdów
• zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa podczas wakacji
• doskonalenie syntezy i analizy słuchowej: dzielenie wyrazów na sylaby, głoski, rozpoznawanie głoski w nagłosie•
• zabawy językowe: szukanie rymów, tworzenie żartów językowych
• przeliczanie elementów, porównywanie liczebności zbiorów, używanie liczebników porządkowych
• rozpoznawanie poznanych liter