Biedronki
Zamierzenia
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA M-C maj
W GRUPIE BIEDRONKI
I tydzień (5.05-9.05) Eko stylem życia
OBSZAR FIZYCZNY
• systematyczne uczestniczenie w zabawach ruchowych i zajęciach gimnastycznych
• doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych, wykonywania prac plastyczno-technicznych, organizowania i sprzątania miejsca pracy
• doskonalenie samokontroli wykonywanego ruchu graficznego
OBSZAR EMOCJONALNY
• kształtowanie postawy godzenia się z porażką czy przegraną, radości z sukcesów innych
• kształtowanie potrzeby reagowania na zauważone zagrożenie lub krzywdę wyrządzaną zwierzętom oraz empatycznego stosunku do świata przyrody
OBSZAR SPOŁECZNY
• doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych, wczuwania się w sytuację i odczucia danej osoby oraz dokonywania samooceny
• wdrażanie do przestrzegania zasad uczciwej rywalizacji podczas gier zespołowych, konkursów, zawodów sportowych oraz reguł w grach planszowych
• wdrażanie do podejmowania działań służących osiągnięciu wspólnego celu (zespołowe planowanie, realizowanie zadań, odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy)
• kształtowanie postaw proekologicznych w codziennym życiu (segregacja odpadów, oszczędzanie wody i energii (np. zachowania z codziennego życia, udział w akcjach „sprzątanie świata”)
• kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć (stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy)
OBSZAR POZNAWCZY
• doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń
• wzbudzanie zainteresowania czytaniem i literami: litery „g”, „G”
• kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów i tekstów z poznanych liter
• rozwijanie kreatywności i wyobraźni przez łączenie technik plastycznych
• doskonalenie umiejętności wykorzystywania piktogramów do kodowania informacji
• doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach i zbiorach zastępczych
• kształtowanie umiejętności stosowania symboli matematycznych i prawidłowego ich odczytywania
• poszerzanie wiadomości o zagrożeniach dla przyrody wynikających ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka (zanieczyszczanie wody, powietrza, gleby)
• poszerzanie wiadomości na temat sposobów redukowania niekorzystnego wpływu na przyrodę przez działania proekologiczne i stosowanie rożnych form ochrony przyrody
II tydzień : 12.05-16.05 Podróże po Europie
OBSZAR FIZYCZNY
• wdrażanie do systematycznego uczestniczenia w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
• wdrażanie do wykonywania ćwiczeń zgodnie z pokazanym sposobem lub instrukcją słowną, zgodnego współdziałania podczas zabaw ruchowych
OBSZAR EMOCJONALNY
• doskonalenie umiejętności radzenia sobie z porażką czy przegraną
• doskonalenie umiejętności wyrażania trafnych ocen odnoszących się do wartości drugiego człowieka niezależnie od jego statusu materialnego, wyglądu czy sprawności
• kształtowanie postawy tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi
OBSZAR SPOŁECZNY
• doskonalenie umiejętności przestrzegania zasad kulturalnego zachowania przy stole, odpowiedniego posługiwania się sztućcami podczas posiłków
• kształtowanie umiejętności nakrywania do stołu w sytuacjach codziennych i podczas okazjonalnych poczęstunków
• kształtowanie umiejętności przygotowywania posiłków z przestrzeganiem zasad higieny i bezpieczeństwa
• kształtowanie postawy szacunku wobec odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
• doskonalenie umiejętności zachowywania się adekwatnie do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
OBSZAR POZNAWCZY
• wdrażanie do uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych
• doskonalenie umiejętności ilustrowania zdarzeń, pojęć i zjawisk oraz wyrażania emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną
• kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów z poznanych liter
• kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć
• doskonalenie umiejętności opisywania obrazków, doskonalenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi
• poszerzanie wiedzy o Unii Europejskiej i krajach członkowskich
• doskonalenie umiejętności wyznaczania kierunków w przestrzeni
III tydzień : 19.05-23.05 Wiosenne barwy i dźwięki
OBSZAR FIZYCZNY
• wdrażanie do podejmowania aktywności ruchowej
• doskonalenie koordynacji ruchowej
• kształtowanie gotowości do podjęcia systematycznej nauki pisania
• doskonalenie sprawności dłoni, kształtowanie prawidłowego chwytu pisarskiego
OBSZAR EMOCJONALNY
• rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych
• rozwijanie umiejętności podejmowania wysiłku intelektualnego w sytuacji napięć
• doskonalenie umiejętności rozpoznawania uczuć i emocji oraz wyrażania ich w sposób akceptowalny społecznie
OBSZAR SPOŁECZNY
• wdrażanie do dbania o bezpieczeństwo swoje i rówieśników podczas zabawy
• doskonalenie umiejętności współpracy z uwzględnieniem potrzeb wszystkich członków grupy
• doskonalenie umiejętności obdarzania uwagą osób dorosłych i rówieśników
OBSZAR POZNAWCZY
• wzbogacenie wiedzy przyrodniczej
• wzbudzanie zainteresowań czytelniczych
• kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania, dopełniania
• doskonalenie umiejętności dostrzegania, kontynuowania rytmów i przekładania ich na inne reprezentacje
• utrwalenie poznanych liter i cyfr
• kształtowanie umiejętności wypowiadania się na zadany temat
• rozwijanie zainteresowań i umiejętności plastycznych
• poszerzanie wiedzy o roślinach łąkowych
• doskonalenie umiejętności rozpoznawania roślin
• poszerzanie wiadomości o zwierzętach związanych z łąką
• doskonalenie umiejętności rozpoznawania ptaków zamieszkujących Polskę
IV tydzień: 26.05-30.05 W rodzinnym kręgu
OBSZAR FIZYCZNY
• doskonalenie umiejętności sprawnego przebierania się, wiązania sznurowadeł
• doskonalenie umiejętności kulturalnego zachowania się przy stole, sprzątania po posiłku
• wdrażanie do prawidłowego i estetycznego nakrywania do stołu w sytuacjach codziennych i podczas okazjonalnych poczęstunków
• doskonalenie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych, rozgrywek sportowych
OBSZAR EMOCJONALNY
• kształtowanie umiejętności dostrzegania odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
• doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji, radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami i uczuciami, wyrażania ich w akceptowany społecznie sposób
• kształtowanie umiejętności zachowywania się adekwatnie do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami, liczenia się z ich uczuciami i potrzebami
OBSZAR SPOŁECZNY
• poszerzanie wiedzy o rodzinie pochodzenia: jej tradycjach, historii, członkach i pełnionych przez nich rolach społecznych
• doskonalenie rozumienia obowiązków członków rodziny i konieczności ich wypełniania
• kształtowanie postawy szacunku, życzliwości i tolerancji wobec osób w najbliższym otoczeniu, świadomości własnych praw oraz praw innych
• kształtowanie umiejętności przewidywania skutków swoich zachowań
• doskonalenie umiejętności wspierania rówieśników w sytuacjach, kiedy tego potrzebują
• kształtowanie umiejętności zachowania w kontakcie z nieznajomym
OBSZAR POZNAWCZY
• kształtowanie umiejętności tworzenia oraz czytania wyrazów zbudowanych z poznanych liter
• doskonalenie umiejętności prezentowania wierszy
• doskonalenie umiejętności odtwarzania według wzoru oraz układania własnych kompozycji
• doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby, w tym rozumienia efektu przesunięcia i obrotu
• doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie, dodawania i odejmowania w zakresie 10 lub większym
• doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary
• doskonalenie umiejętności posługiwania się symbolami matematycznymi: „+”, „–”, „=”
• poszerzanie wiedzy na temat zawodów